19 Mart 2010 Cuma

Jeff Bridges' Crazy Heart...



The Big Lebowski filmi ile gönüllere akıllara kazınmış Jeff Bridges'a sonunda Oscar'ı getiren 2010'un en anlamlı filmi Crazy Heart.


Amerikan kültürünün Midwest yapısını oluşturan Country muziğinden esinlenen film Cobb'un aynı adlı eserinden uyarlanmış. Country muziğini sevenlerin aşina olduğu "Tenessee Viskisi, Akustik Gitar, Damar Besteler, pat pat yere vurup tempo tutalım" konseptlerinin hepsini sonuna kadar yaşatan film kırık bir aşk hikayesini de bünyesinde barındırıyor. Filmi şu ana kadar izlemeyen münasebetsizler için hiçbir spoiler kaygısı olmadan anlatmaya geçiyorum. 

"Bad Blake" yani Jeff Bridges bir döneme damgasını vurmuş, şu aralarda orada burada saçma sapan barlarda kafası bir dünya "müzik" yapan bir abimizdir. Santa Fe de bir barda piyanistin yeğenine aşık olan abimiz daha sonra ilerleyen ilişkilerinde Maggie Gylenhaal'un çocuğunu kaybedince "artık içme be Bad" "you fucked your life insideout ulan" diyip alkolü falan bırakır eski ekürisi embesil oyuncu Collin Farrell ( Genç Country muzisyeninden çok esrarkeş rock yıldızı gibiydi" ) 'a yeniden muhteşem bir beste satarak hayatını tekrar yoluna sokar. ( Beste gerçekten muhteşemdir. En iyi Şarkı dalında Oscar alan eseri Ryan Bingham seslendirmektedir bknz: Ryan Bingham- The Weary Kind ) Ki tabi bunları yaparken esas kızın parmağına yüzüğü takan 16 ay sonunda başkası olur ve gitara döner Blake...

Filmi bu kadar anlamlı kılan şey ise Jeff Bridges'ın muhteşem oyunculuğunun ve sesinin yanında, Country müziğinin o dinlemeyenlerin anlamayacağı ama Bob Dylan'ın, Clapton'ın, Cash'in şarkılarında bulduğumuz "erkek" yorumu. Amerikan halkı bizim gibi yaşadıklarını yansıtamıyor belki şu sıralar abeci pop kültürüyle (for ex: I know you want me you know i want YE! ) ama Country her zaman gerçek amerikan halkının, gerçek duyguları olmuş ve dünyada milyonlarca insana hitap etmiştir. Saf, katıksız, gezgin bir ruhtur country. 70 indede 17 sinde de aynı içtenliği verir. Bir duble viski, yumuşak gitar tınıları, hayatta ki tüm boktan mevzuları o tınılarda uyandıran, sigara dumanın, kovboy botlarının altındaki sesin müziğidir.  

Kırık insanların, kırılmış insanların derin felsefesi Crazy Heart. Düşüp de kalkanların yada kalkmayanların, tökezleyenlerin, sallananların ve kırıllanarının, ikinci şansını kullananların, herkesin izlemesi gereken bir film. "Muzik" dinleyenlerinin, "muziğin" bebekte ferrariyle gezmek olmadığını bilenlerin, boğazında ki düğümden hoşlananların bazı şarkılar bittiğinde...herkesin izlemesi gereken bir film.

Viva "The Dude".


The Weary Kind : 

Your heart's on the loose 
You rolled them seven with nothing to lose
This ain't place for a weary kind 

You called all your shots
Shooted 8 ball at the corner truck stop
Somehow this don't feel home anymore

And this ain't no place for a weary kind
And this ain't no place for lose your mind 
And this ain't no place to fall behind 
Pick up crazy heart give it one more try

Your body aches
Playin your guitar sweatin out the heat 
The days and the nights all feel the same

Whiskey has been thorn in your side
and it doesn't forget
the highway calls for your inside

Your lovers won't kiss
It's too damn far from your fingertips
You're the man that ruined her world

Your heart's on the loose
You rolled them seven with nothing to lose
This ain't place for a weary kind...






5 yorum:

  1. anne ya ben de atilla dorsay olmak istiyorum!

    damarlarım mı yanlış bağlanmış kanım mı ters akıyo bilmiyorum da, yazı dilini* çok sevmeme rağmen sinema eleştirisi okuyamıyorum ben! kendim eleştiri de yapamıyorum. eleştiri yapacak kadar film izlemiyorum çünkü. iyi de bu işte bi terslik var:

    "anne ben neden sinema okuyorum yahu? manyak mıyım?"

    *3. tekil değil bu. o diye bahsettiğim insan kişisi sen oluyosun! yazı dilini. kimin yazı dilini? senin yazı dilini. daha da uzatabilirim..

    :)

    YanıtlaSil
  2. Bak hani şey olur böyle bişeyi yaparsın sonra arkasından bilirsin ki başka bir o yaptığın bişeye katılıcak. bunu da yazar yazmaz senden bir yorum gelceğini biliyordum hatta merak etmiştim nerde kaldı diye.

    Sen sinemayı ve eleştirisini çoook güzel konuşabılıyorsun ceren 2kahve eşliğinde

    Öyle Mutluyuz!! =)

    YanıtlaSil
  3. filmleri indirdim ama;) bu da bi şey :P

    YanıtlaSil
  4. hahaha =) izledikten sonra tekrar konuşalım =)zaten hayatta en sevdiğim şey güzel kızlarla sinema konuşmak =p

    YanıtlaSil